Molière irreverent: de la joia en el teatre
Cicle d’activitats amb motiu del quart centenari de Molière
7.11.22 – 31.12.22

Cartell en PDF  |  Programa en PDF

Inauguració: 22 novembre, 13h
Sala José Luis Goytisolo de la Biblioteca d’Humanitats de la UAB

Amb Rosa Maria Sebastián, Vicerectora d’Innovació, Transferència i Emprenedoria; Margarita Freixes, Degana de la Facultat de Filosofia i Lletres; Olga Torres, Degana de la Facultat de Traducció i Interpretació; Ricard Ripoll, Director del Departament de Filologia Francesa i Romànica; i Anna Corral Fullà, comissària del cicle.

Pocs són els dramaturgs que puguin expressar de manera més gloriosa el gaudi en l’art i en el teatre com Jean-Baptiste Poquelin, més conegut com Molière. Les imatges bucòliques de la seva companyia recorrent diferents regions de França i la posterior llarga presència a la cort de Lluís XIV, fan d’ell, si més no, un personatge palpitant. Però Molière és també un autor mordaç que, a través de les seves comèdies, posa en evidència els vicis i defectes de la condició humana. Riallades amples, somriures maliciosos i molta mofa faran de Molière un dramaturg irreverent, del segle XVII i del nostre.

El cicle que presentem enguany és el resultat de l’entusiasme i dedicació de tot un equip de professors de la Facultat de Filosofia i Lletres, i de la Facultat de Traducció i Interpretació de la Universitat Autònoma de Barcelona, sota el paraigües d’ambdós deganats, del Departament de Filologia Francesa i Romànica, del Màster d’Estudis Teatrals (MUET) i de l’incipient Centre de Recerca en Arts Escèniques (CRAE). No vull deixar d’esmentar els noms dels membres d’aquesta intrèpida troupe acadèmica com a agraïment per la seva feina i confiança: Rossend Arqués, Albert Branchadell, Jordi Cerdà, Judit Fontcuberta, Jordi Jané, Ricard Ripoll, Joaquim Sala-Sanahuja, Olga Torres i jo mateixa. Val a dir que la nostra proposta ha tingut la sort de poder comptar amb la col·laboració de diverses institucions de la ciutat de Barcelona i de la ciutat de Reus que des del primer moment van mostrar interès a sumar-se al periple. El nostre reconeixement doncs al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, a la Filmoteca de Catalunya, a l’Institut Français de Barcelona, a la Biblioteca de Catalunya, a la Biblioteca Francesca Bonnemaison, al Centre de Lectura de Reus, i a totes aquelles persones que hi ha al darrere i les fan funcionar. El nostre agraïment també a la Biblioteca d’Humanitats de la UAB i al Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques (Institut del Teatre) pel seu ajut inestimable en facilitar-nos espais, imatges i materials per a la configuració del cicle. Per últim, una menció especial a tots els professionals de les arts escèniques, traductors i acadèmics que han acceptat participar-hi amb les seves contribucions.

El cicle d’activitats que us proposem, i que vol cloure el quart centenari del naixement del dramaturg, inclou una sèrie de taules rodones, exposicions, films i tallers que pretenen reflectir, en certa manera, l’esperit joiós i el gaudi pel teatre que representa Molière. Us convidem doncs a recórrer els diversos passatges d’aquesta travessia per endinsar-nos tots plegats en la bellesa i enginy dels textos de Molière:

Quin bonic espectacle, quin goig engrescador!
Els déus, els déus mateixos, no en tenen de millor!

El burgès gentilhome, Molière
(traducció de Miquel Desclot, Proa, 2021)

Anna Corral Fullà
Comissària del Cicle