A1. Instruments de filologia: tractament, edició i correcció de textos (10 crèdits, 1r semestre)
Aquesta assignatura proporciona les tècniques i els coneixements filològics imprescindibles per a l’edició i la correcció de textos catalans escrits, planteja el grau d’intervenció que susciten els diversos models d’edició (segons el caràcter i l’època dels textos o segons la funció i el lector a qui s’adrecen), i dóna a conèixer, a través de casos pràctics, els problemes, els criteris i els instruments per a la modernització gràfica de textos antics o prenormatius.
A2. Metodologia de la recerca (5 crèdits, 2n semestre)
Aquesta assignatura està vinculada a l’elaboració del treball de final de màster i introdueix l’estudiant en la metodologia de la recerca. S’hi fa una atenció especial a la cerca de fonts bibliogràfiques, als recursos informàtics disponibles i a les bases de dades generals, i al coneixement dels gèneres acadèmics de l’especialitat triada (per exemple, la monografia, l’article, el paper, el resum, la ressenya o la nota bibliogràfica). Una part de les sessions servirà perquè els estudiants presentin i debatin en format de seminari el procés i els resultats del TFM.
A3. Recepció i innovació en la literatura catalana (5 crèdits, 1r semestre)
Aquesta assignatura estudia la recepció dels grans noms i moviments del cànon literari occidental (sense excloure’n altres tradicions) en la literatura catalana de totes les èpoques, a partir de l’anàlisi de casos concrets. S’hi fa èmfasi en la dimensió europea i la vigència dels clàssics, la idea de tradició com a element de transformació, i les maneres com la literatura catalana ha assimilat altres tradicions (traducció, imitació, adaptació, reescriptura, etc.).
A4. Orientacions i instruments per a l’estudi de la literatura catalana (5 crèdits, 1r semestre)
Aquesta assignatura té un objectiu doble: d’una banda, ofereix els instruments imprescindibles per a la reflexió sobre l’elaboració del discurs crític, la periodització, la construcció històrica i el cànon de la literatura catalana; de l’altra, mostra les fonts i els instruments en què es basa la recerca en història literària (especialment crítica, arxius, epistolaris, dietaris, biografies, diaris i revistes, editorials i fonts manuscrites i impreses).
A5. El sistema literari català: del manuscrit als nous formats (5 crèdits, 1r semestre)
L’assignatura estudia el sistema literari català en les seves múltiples manifestacions (producció, consum, difusió, lectors, etc.) i en els lligams interns que s’hi estableixen. S’hi fa atenció sobretot a les formes de difusió de manuscrits i impresos antics i moderns, i a l’adaptació, divulgació i reinterpretació d’obres literàries en formats no literaris (per exemple, audiovisuals, gràfics o performatius).
A6. Gramàtica i interfícies en el sistema lingüístic català (5 crèdits, 1r semestre)
Aquesta assignatura aprofundeix en els nivells gramaticals de la llengua catalana (fonològic, morfològic, sintàctic i semàntic) a partir de l’anàlisi de fenòmens a la frontera entre dos o més nivells, i en els quals intervenen factors de filiació gramatical diversa. Això inclou, entre d’altres, les interfícies fonètica-fonologia, fonologia-morfologia, fonologia-sintaxi, fonologia-semàntica, morfologia-sintaxi, morfologia-semàntica, sintaxi-lèxic, sintaxi-semàntica, sintaxi-pragmàtica, la majoria de les quals es poden analitzar en les dues direccions possibles.
A7. Evolució i variació en la llengua catalana (5 crèdits, 1r semestre)
Aquesta assignatura té dos objetius. D’una banda, s’hi descriuen i s’hi interpreten fenòmens que afecten els plans fonològic, morfològic, sintàctic i lèxic de llengua catalana des del punt de vista diacrònic, a partir de l’anàlisi de textos i de casos concrets, i s’hi mostra que les tendències que s’imposen en el pla sincrònic són aplicables sovint al diacrònic. D’altra banda, s’hi descriuen trets dialectals interessants, peculiars o controvertits que poden il·luminar aspectes de la codificación de la llengua catalana, i s’hi il·lustra la incidència que tenen en el caràcter de les variants geogràfiques factors com ara la influència del model de llengua estàndard o les situacions de frontera lingüística.
A8. La llengua catalana en una societat multilingüe i diversa (5 crèdits, 1r semestre)
Aquesta assignatura ofereix eines i coneixements bàsics per a la correcta comprensió dels reptes de la llengua catalana en les societats multilingües i digitals modernes. S’hi tracten qüestions de caràcter global (les llengües a les xarxes socials, el caos i la manipulació informatius, les identitats de gènere, la cultura de la cancel·lació, el relat polític, etc.) i, sobretot, les de caràcter local, especialment els condicionants polítics, legals i demogràfics de l’ús del català, els mitjans de comunicació, la gestió del multilingüisme a les aules i a les xarxes socials, l’ensenyament i l’aprenentatge de segones llengües, la catosfera, la creació de continguts digitals en català, el code-switching, la interferència lingüística o la introducció i l’adaptació de préstecs.
A9. Obra i lectura (5 crèdits, 2n semestre)
L’assignatura proposa la lectura de l’obra d’autors concrets de totes les èpoques de la literatura catalana, sigui en conjunt, sigui estudiant-ne una obra concreta. La lectura té en compte les tradicions, les fonts i models, la relació amb altres autors, el lloc que autor i obra tenen en el cànon, els condicionaments de gènere, la relació amb el sistema literari, i tot el que té a veure amb la transmissió i l’edició de l’obra o obres a estudiar.
A10. Tractament i anàlisi de dades lingüístiques (5 crèdits, 2n semestre)
Aquesta assignatura vol dotar l’estudiant de les eines metodològiques necessàries per dur a terme una investigació sobre qualsevol fenomen gramatical de la llengua catalana —i, per extensió, de qualsevol altra llengua. Inclou una introducció a les fases bàsiques de la recerca en lingüística (revisió bibliogràfica, tria d’un tema, recollida de dades, observació i classificació de dades, establiment de les generalitzacions descriptives, interpretació i anàlisi de les dades, i formalització de les dades), i formació en els mètodes i les fonts de recollida i anàlisi de dades, com ara els corpus informatitzats, els diccionaris en línia, els motors de cerca, l’anàlisi estadística, els sistemes automàtics de transcripció de dades, el programari per formalitzar-los, o la intel·ligència artificial.
A11. El català com a llengua literària (5 crèdits, 2n semestre)
Aquesta assignatura estudia, a partir de casos concrets, la llengua dels escriptors catalans en els aspectes interns i externs. D’una banda, s’aproxima a les característiques pròpies de la llengua literària, com ara els elements fonètics i fonològics propis de la poesia, els recursos retòrics (pragmaestilística) o l’ús de registres socials i de la variació dialectal. D’altra banda, s’estudien els models de llengua literària en la història, les polèmiques que han suscitat i la relació entre la creació literària i les normes lingüístiques.
A12. Pràctiques professionals (5 crèdits, 1r o 2n semestre)
Les pràctiques, regulades pels convenis corresponents, posen l’estudiant en contacte amb una empresa, una institució o un centre d’investigació de prestigi amb l’objectiu de fer-hi tasques relacionades directament amb les matèries impartides al màster, amb l’objectiu que l’estudiant conegui de primera mà aquestes activitats i adquireixi, a través de les tasques que li siguin encomanades, habilitats i competències professionals o de recerca. L’estudiant s’introdueix en els processos i les fases de tasques com ara la feina editorial, la correcció lingüística en àmbits editorials i mitjans de comunicació, la planificació lingüística, la recollida i la gestió de dades per a la recerca, les bases de dades bibliogràfiques, la gestió i la catalogació en biblioteques i arxius, etc.). Les tasques bàsiques encomanades a l’estudiant (cerca, introducció i/o revisió de dades, correcció de textos orals i escrits, manteniment i alimentació de pàgines web, etc.) estan regulades pel conveni i es fan amb la supervisió d’un tutor.
A13. Pràctiques professionals avançades (5 crèdits, 2n semestre)
Aquestes pràctiques, regulades pels convenis corresponents, aprofundeixen en les tasques pròpies d’empreses, institucions o centres de recerca de prestigi que duen a terme activitats relacionades directament amb les matèries impartides al màster, de manera que l’estudiant, a qui es recomana que hagi cursat prèviament l’assignatura A11. Pràctiques Professionals, ampliï coneixements, habilitats i competències professionals o de recerca per tal d’actuar amb criteri propi, autonomia i capacitat de decisió en la solució de reptes profesionales. Com que l’estudiant ja haurà dut a terme unes pràctiques prèvies (A11), li poden ser adjudicades responsabilitats més avançades, com ara el disseny de tasques de recerca lingüística i literària, de projectes sociolingüístics o de promoció i divulgació literària a la societat, o bé l’execució de tasques específiques de correcció i assessorament lingüístics, de selecció i avaluació de dades o de gestió de bases de dades bibliogràfiques, entre d’altres.
A14. Treball de final de màster (15 crèdits, 2n semestre)
Aquesta assignatura es dedica exclusivament a l’elaboració d’un treball de recerca original, sobre un tema acordat que estigui relacionat amb els continguts i els camps d’especialització del màster i amb la supervisió d’un tutor. El treball pot ser una primera mostra de producció científica de nivell avançat o bé una investigació aplicada. L’estudiant hi haurà de demostrar la capacitat de plantejar uns objetius de recerca, aplicar els mètodes adequats i obtenir uns resultats que responguin als objectius, i haurà d’exposar i defensar el treball davant d’un tribunal.